Sunday, December 6, 2020
HomesupplementPERLUKAH SUPLEMEN DALAM DIET HARIAN KITA?

PERLUKAH SUPLEMEN DALAM DIET HARIAN KITA?

Adakah anda tahu bahawa 90% dari rakyat Malaysia kekurangan nutrisi penting dalam diet harian mereka?
Anda bagaimana?
Suplemen adalah makanan tambahan tertentu yang diberikan kepada seseorang mengikut keperluan.
Suplemen adalah pelengkap diet harian kita. Untuk top up nutrisi. Jangan salah faham ye. Tidak bermakna apabila kita dah makan suplemen, maka tak perlu dah makan nasi, sayur, daging, ikan dan sebagainya. Perlu diingatkan jugak suplemen bukanlah ubat untuk menyembuh mahupun merawat. Ia hanyalah membantu dan menyokong kesihatan supaya menjadi lebih baik.
Mengapa badan kita perlukan suplemen?
Ini kerana apa yang kita makan tidak semestinya hari-hari kita dapat yang “fresh”. Perlu diambil kira penggunaan baja dan racun serangga untuk sayuran, wax yang diletak pada buah-buahan untuk kelihatan segar dan tahan lama, pencemaran sungai dan laut serta banyak lagi fakyor yang memungkinkan kita tak dapat 100% nutrisi, zat, dan mineral dari pemakanan semulajadi.
KENAPA KITA PERLUKAN SUPLEMEN?
# Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar & radikal bebas yang menjejaskan kesihatan bdn.
# badan memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien. Pada dasarnya nutrien hanya boleh didapati dar ipemakanan.
# buah-buahan & sayur-sayuran mungkin terjejas & tercemar akibat racun serangga @ bahan kimia lain.
# mengamalkan gaya hidup tidak  sihat – merokok & tak bersenam.
# tidak mengamalkan diet seimbang dalam kehidupan seharian.
# gangguan penyerapan nutrien, akibat dari pengambilan kafein, gula & garam berlebihan.
# hilang nutrien dalam makanan seperti ketika memasak & merendam sayur dalam air dengan terlalu lama.
SIAPA YANG PERLUKAN SUPLEMEN?
1. Ibu hamil
Suplemen atau vitamin adalah makanan tambahan untuk mengisi nutrien yang kurang dalam badan. Ia bukanlah ubat untuk menyembuh mahupun merawat, tapi suplemen ni menyokong kesihatan kita.
Contohnya bagi ibu hamil yang mempunyai masalah anemia. Doktor juga akan berikan beberapa vitamin seperti obimin, asid folik, vitamin c, ferum dan iberet. Vitamin-vitamin tersebut adalah untuk membantu ibu dan bayi dalam kandungan supaya lebih sihat.
Bagi ibu hamil yang mengalami masalah alahan yang teruk sudah tentu di awal tempoh kehamilan akan kehilangan berat badan, low hb, low blood pressure dan pelbagai masalah kesihatan yang lain. Nak makan mahupun minum air putih pun boleh muntah balik kan.
Jadi nutrisi memang kurang dalam badan. Tak salah kita amik suplemen untuk kuatkan badan dan kesihatan.
Ibu hamil perlukan suplemen
2. Ahli sukan
Ahli sukan biasanya mempunyai diet yang berbeza dari orang normal. Mereka perlukan lebih protein dan minuman berelektrolit untuk kekal bertenaga, cergas dan aktif.
Ahli sukan perlukan suplemen untuk mengembalikan tenaga yang hilang
3. Pesakit
Ada sesetengah pesakit memerlukan suplemen untuk mempercepatkan proses penyembuhan.
Ibu yang baru bersalin mengalami luka jahitan, puting susu melecet dan kehilangan darah yang banyak. Resveratrol dan vitamin c akan mempercepatkan penyembuhan luka sama ada jahitan mahupun melecet. Untuk mengembalikan darah yang hilang dan menstabilkan tekanan darah, suplemen yang sama seperti ibu hamil perlu diambil.
Resveratrol juga dapat mengawal paras gula dan asid urik dalam darah. Jadi pesakit diabetes dan gout ada alternatif untuk berikhtiar selain mengambil ubat-ubatan.
Pesakit memerlukan suplemen untuk mempercepatkan proses pemulihan.
4. Kanak-kanak terutama yang picky eater.
Kanak-kanak amat memerlukan suplemen untuk menyokong tumbesaran dan perkembangan otak mereka. Sesetengah kanak-kanak sangat memilih makanan. Jadi nutrisi yang diterima oleh badan tidak cukup atau tidak seimbang.
Untuk perkembangan otak yang baik, EPA dan DHA sangat diperlukan. Kebiasaannya susu formula dilengkapi dengan EPA dan DHA. Namun bagaimana pula bagi kanak-kanak yang tidak gemarkan susu?
Omega guard adalah minyak ikan tulen diperkaya dengan asid lemak Omega-3, EPA & DHA bagi menyokong perkembangan otak. Sel-sel otak mudah berhubung dan memberikan fokus ketika belajar.
Kanak-kanak memerlukan suplemen untuk menyokong tumbesaran dan perkembangan otak
5. Warga tua
Selari dengan usia, kandungan kalsium, kolagen dan mineral lain dalam badan turut merosot.
Warga tua sering mengalami masalah sakit sendi dan lutut, osteoporosis, kulit kendur, masalah jantung, kencing manis dan darah tinggi. Jadi pemakanan seimbang perlu diamalkan.
Warga tua yang ada masalah kesihatan, pemakanannya perlu dikawal. Pesakit gout contohnya tidak boleh mengambil makanan laut, kekacang, soya, makanan yang berjeruk serta masam dan sebagainya.
Warga tua memerlukan penuaan sihat
Terdapat pelbagai makanan tambahan di pasaran. Namun berhati-hati. Pilihlah suplemen yang:
1. SEMULAJADI, SELAMAT DAN BERKESAN. 2. Ada landmark study, iaitu adanya R&D dan ujian klinikal bagi membuktikan produk tersebut selamat.
3. Diluluskan oleh KKM
4. Mendapat status pensijilan HALAL oleh JAKIM atau badan dunia yang diiktiraf.
Landmark study
BACA JUGA  BODY ADJUSTMENT
BACA JUGA  BODY ADJUSTMENT

 

Nutrisi sihat dan lengkap

 

 

SAYANGI DIRI. JAGALAH KESIHATAN ANDA.
FATIN HAMZAH
PENGEDAR SHAKLEE MERU, KLANG
http://www.fatinhamzah.com
 untuk sebarang pertanyaan http://fatinhamzah.wasap.my

14 COMMENTS

  1. Suplemen menjadi keperluan masa kini sbb diet pemakanan kita setiap hari belum tentu dapat nutrien yg cukup. Lagi2 dgn cara pemakanan kita yg mengambil lebih gula dan kafein. Shaklee juga pilihan yg terbaik !

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Kelesuan Adrenal: Punca dan Cara Atasi

Adrenal fatigue?Kelesuan Adrenal? Pernah dengar tak tentang perkataan tu? Mungkin anda juga mengalaminya tapi tak tahu itu adalah masalah kelesuan Adrenal kan.Jom kita ikuti sedikit rumusan...

Vitamin untuk keperluan badan

Assalamualaikum semua. Salam Jumaat penuh barokah. Topik kita hari ini adalah...Mengapa Vitamin penting untuk keperluan badan Sedikit perkongsian ilmu vitamin asas saya share untuk korang...

Formula Menjemput Rezeki

Formula Menjemput Rezeki : (copy & paste) 1. DHUHA. Jika kita selalu buat 2 Rakaat, sekarang ubah lebih rakaat. Makin lama makin meningkat. Selepas Solat Dhuha...

Pengalaman bersalin di Hospital Shah Alam 2020

Kahwin di usia yang lewat Che Fatin mendirikan rumahtangga dengan jejaka pilihan keluarga di usia 29 tahun. Masa tu masih berkhidmat di Sabah Negeri Di...
BACA JUGA  Vitamin Shaklee adalah BERKESAN, SELAMAT & SEMULAJADI