Sunday, December 6, 2020
HomeSet ShakleeKepentingan kalsium kepada tubuh badan

Kepentingan kalsium kepada tubuh badan

Apa itu kalsium?

Tahu tak apa kepentingan kalsium kepada tubuh badan kita? Kalsium adalah sumber yang penting untuk menguatkan tulang, kuku dan sendi. Jika kita kekurangan kalsium, maka osteoporosis, osteo-artritis, sakit sendi, sakit lutut dan sebagainya akan berlaku. Jadi kita mesti ambil kalsium dengan secukupnya.

 

Kalsium paling banyak disimpan dalam badan kita iaitu pada bahagian gigi dan tulang sebanyak 99%. Selain tu kalsium terdapat juga dalam darah, otot dan cecair-cecair sel badan kita. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita membina dan mengekalkan kesihatan tulang dan gigi.

 

Tulang yang sihat ni boleh diibaratkan seperti menubuhkan “stok kalsium”.
Tulang adalah tisu yang hidup dan sentiasa berkurangan. Simpanan kalsium akan dikeluarkan setiap hari.

 

Jadi kalau sumber kalsium kita tak cukup untuk jalankan proses badan kita yang lain, ia akan menarik kalsium yang sedia ada dalam tulang kita. Lama-kelamaan tulang akan kekurangan kalsium, maka makin cepatlah tulang tu lemah, rapuh dan mereput. Scary right?

 

INFO: SET MENYUSU

 

Penting ke kalsium?

Kalsium adalah salah satu mineral yang paling penting untuk badan manusia. Berikut merupakan kepentingan kalsium pada tubuh badan manusia:

  1. membantu membentuk dan mengekalkan tulang dan gigi yang sihat.
  2. membantu mencegah osteoporosis.
  3. Menghantar dan menerima isyarat saraf badan.
  4. Melegakan dan merehatkan otot.
  5. Mengawal dan mengeluarkan hormon dan enzim badan.
  6. Mengawal degupan jantung yang normal.
  7. Mengawal tahap kecairan darah.
BACA JUGA  Atasi sembelit anak-anak dengan Meal Shakes
BACA JUGA  Testimoni Ostematrix Shaklee

 

Apa terjadi bila kita kekurangan kalsium?

– Osteoporosis
– Tekanan darah tinggi
– Kanser usus
– Rambut gugur
– Kuku rapuh
– Kurang daya ingatan
– Letih lesu
– Sakit otot
– Kebas-kebas
– Sakit kepala

 

Sebenarnya badan kita tidak dapat menghasilkan kalsium dengan sendiri. Untuk itu kalsium diperoleh dari pemakanan seharian kita. Kalsium ini disimpan dalam tulang kita. Apabila badan kita tak cukup kalsium, barulah stok kalsium yang disimpan dalam tulang akan dikeluarkan. Lama-lama kalau kita tak top up kalsium, stok kalsium akan berkurangan, jadi la tulang rapuh, gigi luruh dan rambut pun gugur. Banyak aktiviti badan kita yang perlukan kalsium. Wanita terutamanya yang sedang hamil dan menyusukan anak sangatlah memerlukan kalsium. Ini kerana kalsium dari ibu akan disalurkan kepada anak.

Makanan yang membekalkan kalsium

 

Berikut merupakan makanan yang boleh menyumbangkan kalsium kepada tubuh badan kita.

 

Selain makanan yang berasaskan kalsium, kita juga boleh mengambil suplemen untuk mencukupkan keperluan kalsium dalam badan kita. Ada pelbagai produk kalsium di pasaran. Jadi pilihan di tangan kita sendiri. Disebabkan saya adalah pengguna dan pengedar produk shaklee jadi saya nak share tentang OSTEMATRIX.

 

MORE INFO: KEBAIKAN ESP

 

Ostematrix shaklee

Ok jom kita kenali OSTEMATRIX SHAKLEE. Bila sebut tentang ostematrix pastinya kita terus terbayangkan kalsium kan?  Kat depan botol tu pun dah tertulis calcium diikuti Magnesium, Vitamin D3 Zinc, Copper, Manganese dan Boron.

BACA JUGA  Masalah hati atau fatty liver

 

Ostematrix shaklee ni dilengkap dengan 7 mineral untuk maksimumkan kadar penyerapan calcium oleh badan.

BACA JUGA  7 TIPS MENJAGA LUKA EPISIOTOMI

 

Dalam sebiji kaplet ostematrix mengandungi:

  1. Calcium 250mg
  2. Vitamin D3 100IU
  3. Magnesium 100mg
  4. Zink 10.4mg
  5. Kuprum 0.05mg
  6. Mangan 0.05mg
  7. Boron 0.75mg

Ini contoh kiraan jumlah kalsium sebagai panduan

• 8-ounce glass of milk = 300 mg of calcium
• 1.5 ounces of cheese = 300 mg of calcium
• 6 ounces of yogurt = 300 mg of calcium
• 3 ounces of sardines with bones = 200 mg of calcium
• ¼ cup of almonds = 100 mg of calcium
• 1 medium orange = 50 mg calcium
• 1 medium baked sweet potato = 50 mg calcium.

 

1 TABLET OSTEMATRIX = 1 GELAS SUSU = 80 BIJI BADAM. Wow! Hebatkan 1 tablet ostematrix ni.

 

Ayuh kita tengok testimoni pengguna ostematrix

Jadi sempena promosi bulan ini buy 3 less 5%jom dapatkan OSTEMATRIX  dengan saya http://fatinhamzah.wasap.my

 

Pengedar Shaklee Meru Klang

“Ummi suka sihat yang tulis”

 

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Kelesuan Adrenal: Punca dan Cara Atasi

Adrenal fatigue?Kelesuan Adrenal? Pernah dengar tak tentang perkataan tu? Mungkin anda juga mengalaminya tapi tak tahu itu adalah masalah kelesuan Adrenal kan.Jom kita ikuti sedikit rumusan...

Vitamin untuk keperluan badan

Assalamualaikum semua. Salam Jumaat penuh barokah. Topik kita hari ini adalah...Mengapa Vitamin penting untuk keperluan badan Sedikit perkongsian ilmu vitamin asas saya share untuk korang...

Formula Menjemput Rezeki

Formula Menjemput Rezeki : (copy & paste) 1. DHUHA. Jika kita selalu buat 2 Rakaat, sekarang ubah lebih rakaat. Makin lama makin meningkat. Selepas Solat Dhuha...

Pengalaman bersalin di Hospital Shah Alam 2020

Kahwin di usia yang lewat Che Fatin mendirikan rumahtangga dengan jejaka pilihan keluarga di usia 29 tahun. Masa tu masih berkhidmat di Sabah Negeri Di...
BACA JUGA  5 Tips meningkatkan imuniti anak-anak