Wednesday, December 2, 2020
Home Motivasi Apa yang dimaksudkan dengan mencuri dalam solat?

Apa yang dimaksudkan dengan mencuri dalam solat?

Apa yang dimaksudkan dengan mencuri dalam solat?

Mencuri dalam solat bermaksud solat yang cepat-cepat, cincai atau ala kadar je. Solatnya tidak mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w.
Ceramah Mencuri Dalam Solat
Macam mana nak solat ikut cara Nabi?
Rujuklah Al-Quran dan kitab-kitab yang berkaitan.
Di antara contoh perbuatan mencuri dalam solat adalah apabila melakukan rukuk, tidak cukup 90 darjah dan bagi perempuan pula dia tidak merapatkan tangannya ke sisi. Kedudukan tangan semasa rukuk adalah dengan memegang kepala lutut. Selepas iktidal pula, takde takmaninah atau berhenti seketika. Laju berdesup ja kan kalah keretapi ekspres.
Satu lagi contoh apabila malakukan sujud. Tidak mengikut tertib. Anggota untuk sujud tidak cukup. Jari kaki juga salah kedudukannya.
Ada juga yang mengatakan apabila tidak kusyu’ juga dipanggil mencuri dalam solat. Ini kerana semasa mendirikan solat, fikiran tidak fokus dan melayang-layang teringat perkara yang lain.
Semoga kita sama-sama memperbaiki diri terutamanya ketika mendirikan solat.
Solat itu tiang agama.  Jika tidak solat, maka runtuhlah iman dan agamanya. Diibaratkan seperti rumah yang tak bertiang. Jika tiangnya tiada, maka runtuhlah rumah tersebut.
Wallahulam.

 

BACA JUGA  Doa Solat Dhuha (Lyric) - Unic

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Vitamin untuk keperluan badan

Assalamualaikum semua. Salam Jumaat penuh barokah. Topik kita hari ini adalah... Mengapa Vitamin penting untuk keperluan badan Sedikit perkongsian ilmu vitamin asas saya share untuk korang...

Formula Menjemput Rezeki

Formula Menjemput Rezeki : (copy & paste) 1. DHUHA. Jika kita selalu buat 2 Rakaat, sekarang ubah lebih rakaat. Makin lama makin meningkat. Selepas Solat Dhuha...

Pengalaman bersalin di Hospital Shah Alam 2020

Kahwin di usia yang lewat Che Fatin mendirikan rumahtangga dengan jejaka pilihan keluarga di usia 29 tahun. Masa tu masih berkhidmat di Sabah Negeri Di...